Alhamdulillah.

Indah sungguh ciptaan Allah kan? Setiap kejadian di muka bumi ini Allah ciptakan dengan begitu sempurna. Setiap ciptaannya mesti ada fungsi masing-masing walaupun sekecil-kecil bakteria still ada manfaat pada manusia.

Korang pernah dengar Aurora?

Mungkin ada yang pernah dengar dan mungkin ada yang belum pernah dengar.

Aurora adalah satu kejadian di mana ia berlaku daripada ledakkan api kecil daripada matahari sehingga ia sampai ke bumi. Sebelum sampai ke bumi, percikan api daripada matahari ini telah menempuh pelbagai halangan sehingga apabila sampai di bumi ia bertemu cas negatif dan positif sehingga api ini terbentuk di kedua-dua kutub utara dan selatan dengan begitu cantik yang dinamakan sebagai Aurora.

Jadi, anda boleh lihat kejadian Aurora ni hanya di negara yang berada pada Kutub Utara dan Kutub selatan sahaja.

Kalau tak salah, kelajuan percikan api ini adalah 8 juta Kilometer per jam. Jadi, untuk sampai ke Bumi hanya mengambil masa 18 jam sahaja! Laju gilakan?

Haha..

Itu secara ringkasan yang aku faham tentang aurora.

Ya.

Aurora ni adalah daripada sebahagian api matahari yang meledak dan sampai ke bumi.

Ok.

Aku nak cerita benda ni pun tak pandai macam mana ia berlaku.

So, aku cari untuk korang video bagaimana Aurora ni terbentuk.

Lihat video di bawah.

Cantikkan fenomena Aurora ni.

InsyaAllah.

Jika ada rezeki lebih, aku akan kesini untuk lihat sendiri kejadian Aurora.

1,086 total views, 10 views today